Navigace

Obsah

Poprvé do školky

Seznam věcí do MŠ

* Papučky - vhodné, ne s volnou patou 

* Vhodné oblečení do třídy dle ročního období:

tepláky (hrací kalhoty, legíny, punčocháčky - VOLNĚJŠÍ), tričko (halenku)  s krátkým nebo dlouhým rukávem,  ponožky      

* Triko s krátkým rukávkem na cvičení do třídy                                                                             

* Vhodné oblečení na vycházku dle ročního období :

              raději starší kalhoty – tepláčky, mikinu, bundičku  atd., neopomíjejte pokrývku hlavy)

* Náhradní oblečení do skříňky:

             spodní prádlo (kalhotky, slipy), legíny- tepláky, tričko, ponožky

* Pyžamo – MĚNÍ SE KAŽDÝ TÝDEN  (doporučujeme také náhradní) - sami vždy, prosím, dohlédněte na výměnu v případě delší nepřítomnosti, nemoci apod. 

 

* Kapesníky, prosíme, 2x během školního roku

 

Označte dětem, prosím, prádlo fixou na textil (stačí iniciály), podepište raději i papuče.

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------  Co by mělo dítě zvládnout před nástupem do školky:

  • znát svoje jméno, starší děti i příjmení
  • umět si říci, co chce nebo potřebuje
  • umývat si ruce, utírat se do ručníku
  • smrkat
  • jíst lžící a pít z hrnečku, skleničky
  • během jídla sedět v klidu u stolu
  • rozpoznat svoje oblečení
  • obouvat a zouvat boty, bačkory (tkaničky pomůže zavázat učitelka)
  • oblékat se a svlékat – tričko, kalhoty, ponožky (učitelka by měla pomoci jen v případě nutnosti)
  • používat toaletu – umět si včas říci (pleny do mateřské školy nepatří)

 

Adaptační plán 

Začlenění dítěte do prostředí MŠ

  • významná událost týkající se celé rodiny
  • dítě si musí zvyknout na odloučení od rodičů, na denní režim, učí se fungovat v kolektivu vrstevníků, setkává se s novou autoritou
  •  adaptace je dlouhodobou záležitostí a vždy musí být zohledněná osobnosti dítěte a domluvit se na postupu s rodinou týkající se konkrétního dítěte
  • podmínkou úspěšného vstupu do mateřské školy je postupné seznamování se s novým prostředím (je to věc individuální)
  • co by dítě mělo samo zvládnout – bezproblémovému zařazení do běžného režimu MŠ pomůže, když dítě bude mít zvládnuté sebeobslužné činnosti přiměřené věku, bývá na návštěvě u prarodičů či známých bez přítomnosti rodiče

Adaptační proces

  • adaptační proces začíná „Dnem otevřených dveří“ kdy se dítě společně s rodinou může seznámit s prostorami školky, s režimem dne, s pedagogy, s prací dětí a učitelek na třídách i v šatnách, mají možnost nahlédnout do nabízeného vzdělávacího programu aj.
  • v měsících květen - červen pořádáme pro zástupce nově přijatých dětí „Informativní schůzku“, kde jsou rodičům sděleny všechny důležité informace a je prostor pro i pro jejich dotazy
  • nástup dítěte není nutný ihned k prvnímu září, kdy přijde více nových dětí a není snadné ze strany učitelky se každému plně věnovat – lze domluvit s p. učitelkou nejvhodnější termín nastoupení během dalších týdnů v září či říjnu (pokud rodiče mají tuto možnost)
  • první návštěva MŠ – rodič přijde do třídy a s dítětem si projde třídu, podívají se na hračky, chvilku si zahrají a následně rodič odchází ze třídy pryč  – ve slíbenou dobu přijde, projeví radost, že si dítě pěkně hrálo a společně odcházejí domů
  • druhý den se zkrátí společná doba ve třídě a prodlouží se doba bez rodiče (např. hraní a vycházka a odchází před obědem)
  • třetí den rodič přivede dítě do MŠ a rozloučí se rychleji, než den předchozí (pokud to půjde, tak u dveří) a vyzvedne dítě po obědě
  • Zvykání na školku je individuální proces, proto je potřeba adaptační proces přizpůsobit potřebám daného dítěte!
  • děti vyzvedáváme po obědě do plného zvládnutí adaptace v MŠ a až pak se domlouváme na odpočívání po obědě a vyzvednutí si dítěte po odpolední svačině (nejdříve ve 14,30hod)

Osobnost učitelky a její role související s problematikou adaptace dítěte

  • úkolem učitelky je vytvářet klidnou, bezpečnou a vstřícnou atmosféru
  • nabízet dětem dostatek podnětů pro jejich rozvoj skrz přirozené poznávací city (zvědavost,..)
  • uspokojení potřeby dětské hry (řízené a spontánní činnosti půl na půl)
  • pomáhá ucelit a posilnit dětský kolektiv, aby byl přátelský a příjemný pro každého
  • učitelka věnuje svoji pozornost na důležitou motivace při vstupu dítěte do MŠ při loučení s rodiči
  • schopnost navázat partnerské vztahy s rodinami dětí
  • otevřené a na pravdě založené informování rodičů o pobytu dítěte v MŠ
  • plánování adaptačního procesu založených na předchozích zkušenostech

Co pro dítě může udělat rodina

  • o školce mluvíme hezky (nikdy dítě nestrašíme, pokud s něčím nesouhlasíme, pak to řešíme s učitelkami a nikoliv s dítětem – důležitá jednota rodič – učitelka), těšíme se na školku a propojujeme hry v domácím prostředím s hraním v MŠ (písničky, básničky, čtení pohádky – co ve školce děláme můžete vidět na nástěnkách v šatnách)
  • chování dětí neřešíme před dítětem
  • i rodiče se zpravidla začleňují do nové skupiny, skupiny rodičů dětí z MŠ a to je spojeno se zvládáním nejrůznějších požadavků (včasný příchod do MŠ, odhlašování dětí do 7hod aj.)
  • dodržování slibů – např. přijdu pro tebe hned po svačince, vyzvedne tě po obědě dědeček – používejme časové označení, kterým dítě rozumí – po obědě, po svačině, po spaní
  • s dítětem o školce mluvíme, zajímáme se o dění (sledujeme nástěnky, rozhovory s dítětem), ale nikdy na dítě netlačíme – přehnaný zájem může v dítěti vyvolat nejistotu
  • pokud dítěti oznámíte, že půjde do MŠ,  stůjte si za tím a do MŠ ho skutečně dejte

Vztah rodina – MŠ

  • důvěra, otevřenost, upřímnost – pokud dítě vidí, že maminka má příjemný vztah s učitelkou, pak i dítě je důvěřivé
  • možnost kdykoliv si domluvit konzultační hodiny s p. učitelkou na třídě nebo i p. ředitelkou
  • rodiče nám prozradí důležité informace o dítěti – dotazník – co má rádo, jak je oslovováno aj.
  • doporučujeme rodičům, aby si dítě vzalo z domu oblíbenou hračku, ke které má hezký vztah a stala se pro něj oporou (na vlastní zodpovědnost rodičů, za hračky neručíme – není to v našich silách, bezpečnost dětí na prvním místě)
  • naplánovat si ráno tak, aby nemusel být doma stres a časová tíseň z „nestíhání“ – klidné ráno dítě příjemně naladí a probudí v něm pocit bezpečí
  • při odchodu musí být rodič dobře naladěn a nedat na sobě znát žádné obavy
  • rodina by zpočátku neměla naléhat na dítě, aby se zapojovalo do společných her, aktivit a výtvarných činností – zpočátku dítě pozoruje a až nastane pravý
  • čas, dítě začne mít chuť napodobovat starší kamarády a samo se zapojí
  • důležité je sdílení – vyprávíme si s dítětem o MŠ, jak se mělo, zpíváme písničky, které se učíme ve školce (viz. nástěnky) – pravidelně se informujeme o dění v MŠ na nástěnkách v hale
  • neprotahujeme loučení – přiměřené

Cíl adaptačního programu

  • přiblížit mateřskou školu rodinám s dětmi, které se připravují na zahájení docházky (dostatečné seznámení s prostředím, podmínkami vzdělávání, pedagogy a personálem školy)
  • seznámit rodiče s adaptačním programem a domluvit se s nimi na nejvhodnějším postupu právě pro jejich dítě vzhledem k jeho osobnosti, věku a potřebám
  • umožnit dětem, které budou navštěvovat mateřskou školu postupné a nenásilné poznání nového prostředí

Plán adaptace MŠ Bystřička Typ: DOCX dokument, Velikost: 20.54 kB

Informační letáček Typ: JPG obrázek, Velikost: 395.81 kB